Artiklar om resor till Iran

En resa till Iran i november 2013 (1)

2014-02-24 15:06:03
Iran kvinor

Innan vi landade i Teheran svepte vi sjalar över huvudet, vilket är lag för kvinnor, även turister. Efter 135 mil och drygt 20 timmar med tåg söderut kom vi till hamnstaden Bandar Abbas. Landskapet vi passerade var bara öken med berg och slätter. Inlandet är en högplatå på 1100 -1500 m höjd, bergen runt omkring är flera tusen meter höga. Landets högsta är 5610 m och ligger öster om Teheran. Iran är mer än 3 gånger så stort som Sverige, Teheran ligger på samma breddgrad som Gibraltar och Kreta. Temperaturen i Bandar Abbas var ca 28-30⁰, skönt i november, men trist att behöva klä sig heltäckande…

Bandar Abbas är ingen turiststad och ingen pratar engelska, inte ens på hotellen. Vi gick runt i den stora hamnstaden, promenerade längs havet och hamnade på en gatumarknad. Där såg vi kvinnor med röda masker för ansiktet, något som sägs vara tradition här. Vi tog en båt till ön Hormuz, som givit namn till hela Hormuzsundet, där den ligger. Ön har två taxibilar, vi chartrade den ena för att åka runt ön. Vi tog upp den ena liftaren efter den andra och till slut var vi 8 passagerare i den gamla minibussen, som för övrigt saknade en dörr. Trots att ingen kunde prata med oss hade vi en trevlig dag.

På östsidan tittade vi ut över sundet mot Oman på andra sidan. Där hade Ann stått många gånger under de år hon bodde där och tittat över Hormuzsundet mot Iran. Inte undra på att hon ville åka till Bandar Abbas. Att jag ville åka dit berodde på att vi på 70-talet ritade tre militärsjukhus åt shahen av Iran, varav ett låg i Bandar Abbas. Men shahen störtades 1979 och projektet avbröts,jag vet inte om sjukhuset någonsin byggdes.

Vi hamnade mitt i en religiös helg då man sörjde Mohammeds dotterson Huseyn, som dog martyrdöden 682! Hela landet flaggade svart, svarta banderoller med grön text täckte husfasader, sorgetåg drog runt till ackompanjemang av stora trummor, män med metallpiskor späkade sig. 13-14 nov är den egentliga sorgehögtiden, men flaggor och ”efterfester” finns kvar en hel månad.

45 mil norr om Bandar Abbas besökte vi grottbyn Meymand, som varit bebodd sedan 3000 år tillbaka. Den ligger på 2.200 m höjd, idag har den ca 60 bofasta invånare. Vi tog in i byns guest house, inrymt i åtta grottrum. Middagen hos värdens mamma bestod av två stekta ägg var, eller rättare sagt delar av dem eftersom stora delar satt kvarbrända i den lilla aluminiumstekpannan. Vi trodde det var förrätten, men sen kom brödet, den jästa yoghurten, sirapen och några koppar te och allt var över.

Vi träffade på ett gäng dövstumma ungdomar, kommunikationen med dem gick minst lika bra som med hörande utan språkkunskaper. Ute var det nollgradigt, vi hade inte tagit med oss långkalsonger i onödan.

Ingrid Johansson

En resa till Iran: Kashan och Aran (4)

2014-03-11 13:45:46
Kashan, Iran

På 1800-talet bodde många framgångsrika matthandlare i Kashan, där de byggde sina fantastiska palats. Flera av dem är nu renoverade och visas för allmänheten. Vi gick...

En resa till Iran: Isfahan (3)

2014-03-03 12:12:51
Jameh Abbasi Mosque i Isfahan, Iran

Resan till Isfahan var lika vacker som tidigare genom det torra ökenlandskapet. Mitt i staden ligger det kända Imam-torget, ett av UNESCO´s världsarv. 510x160 m stort...

En resa till Iran: Yazd (2)

2014-02-26 17:16:06
Yazd, iran

Vägen till Yazd var 28 mil på asfalterade vägbanor, mestadels motorväg. Högplatån var platt som en pannkaka, Landskapet var otroligt vackert, ökensanden skiftade i...