Resor nyheter - Indien

KLM börjar flyga till Bangalore och slutar flyga till Sri Lanka

2019-05-26 14:54:32

 Som en följd av att Jet Airways slutat flyga och de förödande terrorattackerna i Sri Lanka har KLM gjort en omprövning av sitt flyglinenät, och kommer att utöka sitt nätverk i Indien från slutet av oktober med öppnande av en flight till Bangalore, IT-metropolen i södra Indien, landets tredje största stad och Karnatakas huvudstad, och det kommer att gå tre flighter i veckan direkt från Amsterdam Schiphol med en 294-sitsig Boeing 787-9 Dreamliner. Den nya flyglinjen bygger på KLM: s är en förlängning av KLM:s flyg till Delhi respektive Mumbai, delvis upplagt för att ge fler förbindelser USA - Indien via Amsterdam.
Fram till nyligen flög KLM nära samarbetspartner Jet Airways på linjer till och från Indien, men i april slutade det indiska bolaget att flyga på obestämd tid. Som ett resultat beslutade KLM att öka sin kapacitet till Indien och erbjuda alternativ till sina kunder. För att kunna öppna Bangalore som ett nytt resmål måste dock andra ändringar göras i KLM-nätet. Direktflighten till Colombo i Sri Lanka kommer att "tillfälligt upphöra" från slutet av oktober. Sedan oktober 2016 har KLM flugit till Colombo två till tre gånger i veckan under vintersäsongen.
(standbynordic.com)

Sikkim har äntligen fått en egen flygplats

2018-10-03 16:43:17

Den indiska delstaten Sikkim har fått sin första flygplats i Pakyong, 33 km från delstatshuvudstaden Gangtok och 60km från gränsen till Kina. Flygplatsen ligger på 4500 fot över havet och första flighten blir Spice Jet som kommer att flyga 78 sitsiga Bombardier Q400 dagligen till Delhi, kalkutta och Guwahati. tidigare fick besökare flyga till bagdogra i Västbengalen och sedan färdas landvägen 124 km uppför till Gangtok. Sikkim var landets enda delstat utan flygplats. man har byggt en förstärkningsmur som är hela 80 meter hög för att hålla allt på plats. I och med den nya flygplatsen hoppas man på en ökning av antalet turister och förbättring av ekonomin. (IndiaTimes)

Mumbai-Delhi Rajdhani Express får eleganta, flygplansliknande vagnar.

2018-04-16 21:34:17

Efter "Mumbai-Ahmedabad Shatabdi" får den populära "Mumbai-Delhi Rajdhani Express" en uppfräschning med vagnar som ser ut som på ett flygplan. Indiska järnvägarna har haft det lite besvärligt och jobbar hårt för att minska antalet olyckshändelser och göra hela resan bekvämare för sina resenärer. För detta ändamål har regeringen renoverat vagnar för "Mumbai-Ahmedabad Shatabdi Express". Och nu, under initiativet Project Swarn, har Western Railway" tagit sig an det populära "Mumbai-Delhi Rajdhani" och fräschat upp det med bekvämare vagnar. "I ett försök att förbättra resenärernas erfarenhet och ge komfort till våra passagerare, har vi renoverat Rajdhani Express," säger Ravinder Bhakar, ordförande för Western Railway. Med nattbelysning som gör vagnen säkrare genom att hålla tjuvar borta och antigraffitibeläggning på väggar i korridorer, vestibuler och toaletter, ser nu tågens interiör ut som i ett flygplan. LED-lampor har installerats i vagnar och tvättrum och sittplatserna har förbättrats för ökad komfort och en mera angenäm atmosfär. Tvättrummen, som är ett ömt utrymme för järnvägarna, har blivit upprustade med märkesvaror, bättre utformade tvättställ, högkvalitetstvål och toalettpapper. Nya bekvämligheter inkluderar även automatiska personliga toalettsitsautomater och automater för bättre luktkontroll. En rad vagnar har redan renoverats och de övriga förväntas vara färdiga senast i mars i år. (India.com) 

Stort förändringsarbete inom det indiska flyget.

2017-10-03 19:55:57

Raj Andrade från Bangalore International Airport säger att flygplatserna i Indien inte har varit framsynta nog men att sakerna förändras. "Under de senaste 18 månaderna har diskussionerna mellan flygbolag och flygplatser ökat," sa han till delegater på World Routes 2017. "Flygbolagen har nu börjat dela med sig av sin strategi de närmaste tre till fem åren, med en vision om tio år när det gäller leveranser av flygplan. Det gör att vissa flygplatser kan planera infrastruktur kring det behovet. Det gör att flygplatsen kan planera framåt i samarbete med flygbolaget. " Mayur Patel, regional försäljningschef - JAPAC från OAG, tillade: "Om du ser på Delhi har de en sjuårig plan att fördubbla inrikesflygets kapacitet. Många nya flyglinjer är på gång men infrastrukturen är begränsad. Men de arbetar på det och mycket förändras i den indiska politiken. " Panelen diskuterade effekten av UDAN, ett policypaket som regeringen har satt igång för att förbättra flygförbindelserna för medelstora och stora städer, och göra flyget enklare och mera överkomligt. "Regeringens avsikt är att öppna upp så många flygplatser som möjligt och göra resan tillgänglig för den breda allmänheten,  säger Raj Andrade. Panelen berömde också regeringarna i Asien för att öka samarbetet. Tidigare denna månad tecknade Indien och Japan idag ett avtal som gör att deras flygbolag kan flyga obegränsat mellan de två länderna. Panelen erkände dock att protektionism fortfarande är ett problem.
(routesonline.com) 

Ytterligare modernisering av Indiens järnvägar

2017-07-27 20:35:00

Tre konsortier-är nominerade av indiska järnvägen till så kallat PPP Public-private-partnership i ett uppdrag att bygga en fabrik för att leverera cirka 5000 elektriska motorvagnståg under en period av 12 år och underhålla dem i 13 år.
Enligt lokala rapporter skulle det röra sig om: CRRC(China Railway Research Center i samarbete med franska Alstom; Siemens med Bombardier respektive  Stadler Bussnang med Medha Servo Drives.
Vilka som får uppdraget bestäms i december av regeringen, som kommer att äga 26% av aktierna i detta joint venture. Mark är anvisad i Kanchrapara nära Calcutta i Västbengalen inom det så kallade National Make program. Upphandlingen av moderna motorvagnståg följer ett liknande koncept som tillkännagavs i november 2015 där GE Transportation och Alstom fick ett avtal om byggande och underhåll av diesel- och ellok.(Railway gazette)
 

Ny internationell flygplats i närheten av New Delhi

2017-07-25 22:17:21

Den indiska flygmarknaden blomstrar, och resenärerna åker mer och mer flyg. Den nuvarande flygplatsen i New Delhi Indira Gandhi International Airport, hanterar för närvarande 60 miljoner passagerare per år, och ministeriet för civilflyg uppskattat behovet till 91 miljoner år 2020 och över 109 miljoner i 2024. För att möta denna förväntade ökade efterfrågan har regeringen beslutat bygga en andra internationell flygplats i närheten av New Delhi, närmare bestämt i Jewar, 80 kilometer från huvudstaden. Detta beslöts den 24 juni, och projektet ska vara färdigt 2022. Den nya flygplatsen, som uppskattas kosta mer än 3 miljarder dollar ska kunna hantera mellan 30 och 50 miljoner passagerare per år. Det kommer att bli en bra inkörsport till Rajasthan. Dessutom planerar regeringen att återuppta ett femtital flygplatser och bygga 18 nya under de kommande åren.
 (Le Routard)

Visste ni att den högst belägna farbara vägen i världen finns i Indien?

2017-06-29 17:02:01

Khardung La, den högst belägna farbara vägen i världen besöks av ett antal turister under säsongen juli-september. Det anses vara en av de farligaste vägarna som finns men är en extremt naturskön väg. Här berättar vi lite om hur man når Khardung La per landsväg, tåg och flyg. Khardung La är en av de mest populära turistattraktionerna i Ladakh och det med god anledning. För att ta sig hit måste man nämligen åka på den högst belägna världen i världen. Belägen på en höjd av 5,602meters höjd ligger Khardung La på en extremt naturskön väg i Ladakh. Det fungerar som porten till Shyok och Nubra Valley. Det ligger på ett avstånd av cirka 40 km från staden Leh. Högsäsongens regler säger att fordon från Leh till Khardung La endast är tillåtna mellan 9:00 och 13:00 och fordon från Khardung La till Nubra Valley får passera mellan 13:00 och 17:00. Turister är skyldiga att skaffa sig ett så kallat Inner Line Permit (ILP) för att ta sig i genom Khardung La. ILP kan erhållas hos distriktskommissionärens kontor i Leh. Det är lämpligt att ha minst 6 kopior av ILP med dig, eftersom de måste lämnas vid kontrollstationer längs vägen.

Så här når du Khardung La med bil: Du når Khardung La med bil från Leh. Det ligger på vägen till Nubra Valley 39 km från Leh. Vägen från Leh till Khardung La är asfalterad i ca 24 km fra till South Pullu-kontrollen, men därifrån utgörs vägen av grusväg till North Pullu-kontrollpunkten. Det tar sedan cirka 1 timma att nå Khardung La från Leh. Flera taxibilar, turist- och privatbilar, bussar och motorcyklar samsas på denna väg mellan maj och september.
Så här når du Khardung La med tåg: Du kommer med tåg till Jammu Tawi järnvägsstation varfrån du behöver resa på landsväg till Leh via Manali-Leh-motorvägen. Alternativt kan du ta ett tåg till Srinagar järnvägsstation och nå Leh via Srinagar-Leh-motorvägen. Från Leh är det samma väg till Khardung La som nämnts ovan.

Så här når du Khardung La med flyg: Du kan flyga till Leh Kushok Bakula Rimpochee Airport, som har direkta förbindelser från Delhi, Srinagar och Jammu med Air India, Go Air och Jet Airways. Tiderna kan ändras beroende på vädret, så det är lämpligt att hålla dina planer flexibla. När du når Leh, kan du komma till Khardung La via den ovan nämnda rutten.

Det Indiska statliga järnvägsbolaget beställer 25 japanska höghastighetståg (Railway Gazette)

2017-06-27 12:52:33

Japanska JR East´s E5 Shinkansentåg trafikerar i upp till 320 km / h på Tohoku Shinkansen. En 10-vagnars variant av denna tågtyp har valts för att användas på Indiens första höghastighetslinje mellan Mumbai och Ahmedabad, enligt Indiska järnvägsministeriet. IR förväntas beställa en första omgång om 25 tåg till en beräknad kostnad av 50 miljarder Rupies. Byggandet av den 508km långa linjen är tänkt att komma igång 2018, och föregås av ceremoni som förväntas ske under ett besök av Japans premiärminister Shinzo Abe senare i år. Linjen beräknas bli färdig 2023. Geologiska undersökningar påbörjades i februari, efter undertecknandet i december av en överenskommelse mellan regeringen, Indiens National High Speed Rail Corp och Japans internationella samarbetsbyrå.
Den största delen av 1 435 mm normalspårslinjen kommer att bli upphöjd, förutom en 21 km sträckning i tunnel norr om Mumbai inklusive en 7 km underjordisk tunnel. Det kommer att bli 11 stationer, varav fyra kommer vara belägna i Maharashtra, där Mumbai är huvudstad och sju i Gujurat, där Ahmedabad är största stad, dock inte huvudstad.
Varje tågsätt kommer att ha 698 platser i standardklass och 55 platser i business class. Det kommer att finnas två rullstolsanpassade toaletter och separata sådana för män och kvinnor. Babybytesmöjligheter kommer också att tillhandahållas. Med en maxhastighet på 350 km / h förväntas dessa snabba tåg förbinda Mumbai och Ahmedabad på 2 tim 7 min, med två stopp vid Surat (viktig hamnstad) och Vadodara, båda belägna i Gujarat. Tåg med stopp på alla stationer längs linjen kommer ta 2 timmar 58 min. IR planerar att köra 35 tåg dagligen i varje riktning, med två per timme utanför högtrafik och tre i högtrafik. Linjen beräknas ta omkring 36 000 passagerare per dag under det första året. Totalkostnaden för projektet uppgår till 70 miljarder Rupies, varav 81% kommer att finansieras av JICA (Japans internationella samarbetsbyrå ) genom ett 50-årigt räntelån. Det lokala bidraget kommer att kanaliseras via NHSRC, vilket är ett speciellt bolag, som ägs till 50% av IR och 25% av de båda statsregeringarna. IR har redan bidragit med 20 miljarder Rupies för att täcka byggnation, och tidigare i år tecknade regeringen ett avtal med Gujurat som frigjorde 770 miljoner Rupies för sin andel. (Railway Gazette)

Delstaten Tamil Nadu vill öppna en ny inrikes flygplats för Bengalureaner

2017-06-15 13:53:08

Tamil Nadu har erbjudit sig att öppna sin flygbas Hosur Air Station vid staden Belagondapalli, vid Thally Road för Bengalureaner. När kommersiella flygbolag har börjat flyga från denna privata flygplats tack vare UDAN-system (Ude Desh Ka Aam Naagrik), som syftar till att ge många delar av landet bättre flygförbindelser, kommer personer som bor i sydöstra Bengaluru (Electronics City med mera) att nå Delhi eller Mumbai snabbare än att åka via den stora Kempegowda International Airport i Bangalore. .
Hosur flygplats ligger cirka 35 km från Electronics City och tar cirka 30 minuter att nå jämfört med KIA som ligger ca 80 km bort och tar minst 2 timmar en bra dag under icke högtrafik. Lägg till det över Rs 1 500 som taxibilar tar ut för att köra folk till flygplatsen.
Tamil Nadu delstatsregering har nyligen undertecknat ett samförståndsavtal med Luftfartsministeriet (MoCA) att starta lågprisflyg från Hosur flygplats. Det sägs att TruJet, ett Hyderabad-baserat flygbolag, förväntas börja flyga från flygplatsen snart. För närvarande förbinder TruJet Bengaluru med Hyderabad, Rajahmundry, Tirupati, Vijaywada och Goa. Hosur flygplats underhålls av Taneja Aerospace and Aviation Ltd (TAAL) och kan hantera Airbus A320 och Boeing 737s. Flygplatsen används för närvarande endast för charterflyg. Bangalore Mirror observerade flygplan från Drukair (Bhutan), Maldivian Airlines och Boliviana de Aviacion (Bolivias nationella flygbolag) parkerade på flygfältet. Dessutom har Aeronautical Development Establishment  testat obemannade flygplan från flygplatsen.

Air India börjar flyga till Skandinavien (Air India)

2017-05-28 07:31:32

Det stora indiska flygbolaget Air India börjar flyga till Stockholm Arlanda 3 gånger i veckan från 16 AUG 2017. med en Boeing 787-800. Air India kommer också att flyga 3 gånger i veckan till Köpenhamn från 16 SEP 2017. Flygplanstypen Boeing 787-800 kallas för "Dreamliner" och är mycket bekväm. Den har i Air Indias version 18 stolar, som kan förvandlas till platta sängar, i business class, samt 238 stolar i economy class