För första gången har på Irland en alkoholfri pub öppnats, nämligen Virgin Mary i Dublin. Deras koncept bygger på en satsning i ett land där 84% av befolkningen konsumerar alkohol och rankas 2: a i världen för "binge drinking" (överdrivet och snabbt inmundigande av alkohol) enligt en studie som genomfördes 2014 av Världshälsoorganisationen (WHO). Tanken är att förändra mentaliteten och att följa med vågen av välbefinnande, alltmer närvarande i Irland. På Virgin Marys drinkmeny finns "mocktails" och drycker inspirerade av irländska pubklassiker som Nitro Coffee, en krämig kaffebaserad dryck serverad från ölkran, precis som ikoniska Guinness! Adress: 54 Capel Street, Dublin. Öppet dagligen 16-23
(Routard/AFP)
Irland vill att den som gör en resa till Irland skall få en ännu bättre upplevelse. Irlands turistmyndighet har nyligen öppnat den numera årliga tävling för städer runtom i landet för att kunna utse den bästa turiststaden i Irland 2014. De som får ansöka är de städer som fanns med på listan över de prydligaste 100 städerna i Irland 2013 och man måste ansöka senast den 22 maj 2014. Tävlingen som nu är inne på sitt tredje år går ut på att uppmärksamma de byar och städer som gör det lilla extra för att locka till sig turister. Förra året tog staden Kilkenny hem det ärofyllda priset och 2012 vann Portmagee invigningspriset. Vid öppningsceremonin för tävlingen talade turismchefen, Michael Ring om att turism inte bara är business/affärer, det är en samhällsindustri och hela samhället skall tjäna på att stödja turismen. Han säger att han ser fram emot många ansökningar och att få veta vilken som blir årets vinnare.
Tävlingen inriktar sig på att utvärdera hur de tävlande bidragen har utvecklats i följande kategorier:
– Med känsla för plats – Hur visar staden upp sin unika historia för besökarna, vad är speciellt just där och vad skiljer platsen från andra?
– Lokal inblandning – Hur har det lokala samhället lyckats arbeta tillsammans för att skapa en autentisk upplevelse för besökarna?
– Turistupplevelser – Vad har staden att erbjuda turisterna?
– Marknadsföring av staden – Hur har staden med gemensamma krafter marknadsfört orten som turiststad?
En bra turiststad handlar mycket om medborgarnas delaktighet i att välkomna turisterna. När befolkningen själv berättar om platsens unika historia blir upplevelsen för besökaren så mycket starkare och bättre. Vi vill att den plats som vinner skall ha ökat besöksupplevelsen, förbättrat de produkter som erbjuds turister och att de har uppmuntrat samhället och medborgarna till delaktighet i utvecklandet av den lokala turismindustrin. I år kommer det dessutom att delas ut två priser. Det ena till bästa småstad och det andra till bästa större stad. Båda pristagarna kommer att vinna 5 000 Euro samt marknadsförings- och utvecklingsstöd från Fáilte Ireland.
Den 7 augusti öppnar det årliga evenemanget "The Dublin Horse Show” som pågår till och med den 11 augusti.”The Dublin Horse Show är en av våra viktigaste händelser och en höjdpunkt för idrott och turism under året, som regelbundet lockar runt 100 000 besökare. Irland är ett hästälskande land, och Horse Show tillåter oss att visa upp vår hästkunskap på världsscenen. Återigen kan vi se fram emot det spännande evenemanget hästhoppning, men Horse Show ger också ett enormt ekonomiskt uppsving för Dublin med omnejd och många arbetstillfällen ", sa minister Varadkar häromveckan.
Programmet i år har något för alla. Under hela veckan kommer den välkända Osbourne Scurry Racing Group att delta med sina ponnys. Den internationellt kände ryttaren Honza Blaha visar upp sina alternativa träningsmetoder. Likt varje år, är tävlingen Aga Khan Trophy en av höjdpunkterna under veckan. Team Irland, stolta vinnare 2012, ser fram emot att få ett starkt stöd från hemmapubliken och behålla den åtråvärda titeln Furusiyya FEI Nations 'Cup ™ vinnare. Shaun Quinn, verkställande direktör i Fáilte Irland kommenterade -"Fáilte Irland, genom Discover Ireland, är glada att återigen stödja denna världsklasshändelse. Detta är en oerhört populär årlig händelse och årets späckade program kommer att attrahera både irländare och utländska besökare, från alla samhällsskikt.” Under de fem dagarna kan besökarna också strosa runt bland otaliga stånd och RDS Food Village. För barnen blir det magiska shower, jonglörer, hoppborgar och ponnyridning. För den stilmedvetna, är Blossom Hill Ladies 'Day på torsdagen den 8 augusti en händelse de inte får missa. Första pris för "bäst klädda lady" är en resa för två till New York värt € 8000, med andra priser, som en Longinesklocka i kategorin "Elegance is an Attitude", weekendresa i Irland för "färgstarkaste dräkt" och den "mest kreativa hatten. I år är prissumman för Discover Ireland Dublin Horse Show över 940 000 €. Det finns 125 klasser och tävlingar totalt, 80 uppvisningar, 31 nationella hoppningsklasser och 14 internationella.
För ytterligare information och online-biljett bokning, logga in på Discover Ireland Dublin Horse Show hemsida www.dublinhorseshow.com
Irland noterar det största antalet turister sedan 2009 för årets första månader. Från mars till maj kom mer än 1,7 miljoner besökare till landet vilket är en ökning med 8,1 % jämfört med föregående år. Antalet besökare från Nordamerika har ökat med nästan 13 %. Turistminister Leo Varadkar berättar för The IrishTimes att ökningen är en direkt följd av The Gathering. Han berättar också att antalet turister från Nordamerika är det högsta någonsin medan de flesta europeiska turisterna kommer från Frankrike. Mr Niall Gibbons, chef för Tourism Ireland, menar också att The Garthering spelat en stor roll för turismen under året. ”Vi anser att ett nära samarbete inom turistindustrin kan ge en total ökning av antalet besökare med 5 % .” The Gathering hoppas locka ytterligare 325 000 turister och ge en vinst på nästan 2 miljoner dollar.
The Gathering Ireland 2013 är en spektakulär, årslång hyllning till allt irländskt. Under hela 2013 öppnar Irland sina armar för hundratusentals vänner och familjer från hela världen och kallar hem dem till sammankomster i byar och städer. Det finns klansammankomster, festivaler, speciella sportevenemang, musik och konserter över hela landet, året runt. Irland visar upp sig och vill dela med sig av det bästa av irländsk kultur, tradition, affärer, sport, kämpaglöd och den unika irländska känslan för att ha kul.
Över 70 miljoner människor världen över hävdar irländsk härkomst. The Gathering Ireland 2013 är den perfekta anledningen att nå ut till dem som har flyttat, deras anhöriga, vänner och ättlingar, och bjuda hem dem. Det hela startade i spektakulär stil på nyårsafton med festival i Dublin. Så nu är det upp till dig att bestämma dig för att resa till Irland.
Carton House förbereder sig för att hålla Irish Open 2013. De lokala samhällena Maynooth, Leixlip och Celbridge lovar besökarna en spektakulär golffestival när de lanserar programmet för evenemanget ”Three Irish Open Towns”. Besökarna skall underhållas väl även utanför golfbanorna under turneringen 27 – 30 juni 2013.
Kevin Moriarty från ”Failte Ireland” poängterade hur viktigt det är att ta tillfället i akt att göra reklam för turismen i landet när han talade på Carton House i veckan.
”Med mindre än två veckor kvar till evenemanget stiger förväntningarna när vi ser fram emot årets Irish Open och att få välkomna några av världens bästa golfspelare såväl som våra egna irländska stjärnor. Vi önskar att Kildare och Irland skall visas från sin bästa sida för besökarna, media och de deltagande golfspelarna under Irish Open. Detta kommer att vidare utveckla landets rykte som en unik destination som ger varje besökare underbara minnen och en önskan att återvända”, fortsätter Kevin.
Initiativet till evenemanget är ett samarbete mellan kommitteer från de tre städerna och stöttas dessutom av ”Failte Ireland” och Kildare grevskapsråd. Detta kommer att skapa ett brett spektrum av aktiviteter som skall bidra till att Irish Open blir en fantastisk festival, inte bara när det gäller golf, utan också över hela området.
En del av evenemanget är att tidigare Irish Open vinnare skall bli ambassadörer för var och en av de tre städerna som håller evenemanget. Brett Rumford från Australien vann Irish Open 2004 och har dessutom vunnit European Tour kommer att representera Maynooth. Richard Finch från England vann Irish Open 2008 och skall bli ambassadör för Celbridge, medan 2010 års segrare Ross Fisher från England kommer att representera Leixlip. European Tour kommer att bidra till 100 gratis armband som ger tillträde till ”Open House@17” med 1.500 platser för att se 17:e hålet på Montgomerie Course.
Många fler initiativ är också på gång för att säkerställa en ”Cead Mile Failte” (irländskt uttryck för “hundratusen välkommen”) för spelare, sponsorer, media, golfentusiaster, besökare och de som lever och arbetar i området och vill dela evenemangets spänning och upplevelser.
Evenemangets broschyr ”Three Irish Open Towns” finns tillgänglig på alla lokala hotell, turistattraktioner, bibliotek och samhällsbyggnader såväl som på Discover Irelands disk på Dublins flygplats.
Om du reser till Nordirland i juni bör du inte missa bokfestivalen i Belfast. På festivalen trängs böcker om resor, matlagning, hantverk, memoarer, musik och den bästa skönlitteraturen från hela världen. Festivalen besöks av kända internationella författare såsom reseskildraren Paul Theroux, livsmedelskritikern Jay Rayner och den skotska nationalpoeten Liz Lochead.