Resor nyheter - Japan

Hastighetshöjningar för tåg i Japan

2019-05-26 14:58:18

Japan Railways Hokkaido har ansökt hos Japans ministerium för mark, infrastruktur och transport att höja hastigheten på Shin-Hakodate-Hokuto-Sapporo-delen av Hokkaido Shinkansen från 260 km/tim. till 320 km/tim. Utbyggnaden, som kommer att gå i tunnel 76% av sin 211,3 km längd, beräknas bli färdig  2030. Höjningen av hastigheten gör att priset kommer att öka med 12 miljarder yen(110 miljoner US-dollar) vilket beror främst på fler tunnlar och bullerdämpning. Åtgärderna förväntas minska restiden Shin-Hakodate-Hokuto - Sapporo med cirka fem minuter jämfört med 260 km/tim. Fas 1 148,8 km av Hokkaido Shinkansen från Shin-Aomori till Shin-Hakodate-Hokuto öppnade i mars 2016. East Japan Railway Company (JR East) hoppas kunna introducera en ny generation höghastighetståg baserat på sin 360 km/tim Alfa-X prototyp på Tohoku och Hokkaido Shinkansen från omkring 2030.
 
Även East Japan Railway (JR East) har tillkännagivit planer på att höja hastigheten på Joetsu Shinkansen från 240 km/tim till 275 km/tim vilket minskar restiden Tokyo-Niigata till mindre än 90 minuter. Arbetet kommer att inledas snarast med arbeten mellan Omiya och Niigata, vilket kommer att minska resetiden med sju minuter och det tar fyra år att slutföra. Kombinerat med arbeten mellan Ueno och Omiya, kommer restiden Tokyo-Niigata att minska från 1h 37min till 1h 29min. För närvarande tar de flesta tåg mer än två timmar för 301km-resan. Tjänster på Hokuriku Shinkansen kommer också att gynnas med en två-minuters restidsreducering mellan Omiya och Takasaki. Fördyringen beror främst på mera bullerbekämpningsåtgärder längs totalt 19km. I mars började JR East introducera 12-vagnars E7 höghastighetståg på Joetsu Shinkansen för att ersätta de dubbeldäckade E4, som dras tillbaka. Alla trafik på linjen kommer att gå med E7s från slutet av 2022. Infrastrukturförbättringarna gör det möjligt för de nya tågen att gå med sin maximala kommersiella hastighet på 275 km / h.
(IRJ)

Ny era i Japan

2019-05-14 18:58:46

Bland de speciella händelser som markerar abdikationen av kejsaren Akihito och övergången till kejsaren Naruhito, körde Keio Electric Railway, västerut från huvudstaden, ett speciellt jubileumståg under natten 30 april - 1 maj. Med avgång från Tokyo Shinjuku 23.45, i slutet av Hesei Era, medförde tåget särskilda "Rekazu" -tavlor fram och bak för att visa att det gick in i den nya Reiwa-eran. Ankomst till Keio-Hachiouji var planerad till 00.24. Specialtåget utgjordes av en av järnvägsbolagets senaste motorvagnar av serie 5000 EMU. De fem 10-vagnarstågen byggdes av J-TREC 2017 till en kostnad av cirka 10 miljarder kronor för att användas på Keio Liner-expresstrafik från februari 2018 och kan ta 438 sittande passagerare. De har sittplatser som kan vändas längs med väggarna för att maximera rum för stående i högtrafik och på tvären vid andra tillfällen. Biljetter till specialtåget såldes veckan innan,  tillsammans med obligatoriska reservationer till ett av 400 yen per sittplats. Passagerarna fick också ett Keio Electric Railway Original Trading Card. Dessutom såldes 3 000 jubileums-endagskort enbart den 1 maj, giltigt för obegränsad resa denna dag för att markera början av Reiwa-eran eller någon annan dag fram till 31 juli.
(railway gazette)

Ny utställning på Tokyo National Museum

2019-04-11 21:31:21

En utställning med konstverk och hantverk med nationella skatter och viktiga kulturella ting kommer att visas 16 april - 6 maj på Tokyo National Museum i Taito Ward, Tokyo. Evenemanget är en del av det s.k. Tsumugu-projektet: Att främja, återställa och bevara skönheten i Japans konst, arrangeras av Kulturbyrån, Imperial Household Agency och Yomiuri Shimbun. En katalog med de senaste forskningsresultaten kommer att ges för första gången för att förmedla betydelsen av de kulturella egenskaperna vid denna utställning. Cirka 40 verk kommer att presenteras, inklusive tre statyer av "Sittande Fem Visa Buddhas" från Kyotos Anshoji-tempel som skapades under Heian-perioden (slutet av åttonde århundradet till slutet av 1100-talet) och "Kasuga Deities on Deer" som målades under Kamakura-perioden (slutet av 1100-talet till 1333) och har hängt på Nara National Museum. Kulturrådet har i mars rekommenderat utbildnings-, kultur-, sport-, vetenskaps- och teknologiministrarna att dessa två verk betecknas som nationalskatter och utgör viktig kulturell egendom. (Japan News/Yomiuri Shimbun)
 

Ny turistskatt vid avresa från Japan vid vistelse mer än 24 timmar i landet.

2018-04-16 21:32:45

Japanska regeringen har bestämt att detta kommer att gälla för alla resenärer, oavsett om de är japanska eller utländska, så från och med januari 2019 måste alla resenärer som lämnar Japan med flyg eller båt betala en avgift på 1000 yen (7,50 euro). Endast barn under två år och personer i transit som vistas mindre än 24 timmar i Japan kommer att undantas. Denna nya skatt kallas "Tax Sayonara", och myndigheterna räknar med att den skall ge landet 43 miljarder yen varje år (drygt 3 miljarder kronor) och den skall finansiera ny turisminfrastruktur, särskilt på flygplatser, liksom att promota landsbygdsdestinationer som fortfarande inte är så besökta av resenärer. 2017 besökte 28.690.900 utländska besökare Japan, en ökning med 19,3% från 2016, enligt de senaste siffrorna från den japanska turistbyrån i Paris. 268 000 besökare kom från Frankrike, vilket var en ökning med 6% jämfört med föregående år.
(l´Echotouristique.com)

JR Central förhandsvisar N700S Shinkansen tåg.

2017-10-03 19:57:51

Det japanska järnvägsbolaget Japan Central Railway Company (JR Central) förhandsvisade nästa generations Shinkansen-tåg, N700S, 1 oktober då journalister blev inbjudna att se en fullskalemodell och interiörmodell så kallad mockup på Nippon Sharyo-fabriken i Toyokawa i Aichi prefektur. Energikonsumtionen vid 285 km / tim minskas med N700S med 7% jämfört med N700A, som introducerades 2013. Tack vare ny elektronik med så kallade halvledare av kiselkarbid (SiC), som JR Central har utvecklat i samarbete med Toshiba, Hitachi, Mitsubishi Electric och Fuji Electric, kommer N700S att vara hela 20% lättare, och ha en axelvikt på bara 11 ton, vilket är lättast av alla höghastighetståg, och vikten på varje fordon kan minskas med 140 kg. En ny typ av nos har utvecklats för att minska luftmotstånd, ljud och vibrationer, och kommer dessutom att göra N700S visuellt distinkt från den nuvarande N700A. N700S har en ny lätt boggi, som har utvecklats för att minska massan, förenkla underhållet och minimera bullret. Förbättrad aktiv dämpningskontroll förbättrar komforten för Green Car-passagerare. Den nya boggen resulterar i en viktbesparing på 75 kg per vagn jämfört med N700A. Vid jordbävning reduceras stoppavståndet för en automatisk nödbromsning vid 285 km / tim till 2,8 km, jämfört med 3 km för N700A. Detta kommer att uppnås genom förbättringar av ATC och bromssystem. En ny strömavtagardesign kommer att förbättra dagens strömmatning och minska underhållet, och en reviderad stödstruktur kommer att minska strömavtagarens totala vikt med 50 kg. Ett 16-vagnars prototyp kommer att börja provköras i mars 2018 och de ordinarie tågen kommer att sättas i trafik på Tokaido Shinkansen mellan Tokyo och Osaka år 2021.
(railjournal.com)

Ett nytt litografskt museum öppat i Tokyo

2017-06-15 14:01:55

Ett råd till alla intresserade av japanska tidskrifter, särskilt de av Katsushika Hokusai (1760-1849), vars genialitet bland annat kunnat beundras på en utställning i Grand Palais i Paris 2014. Sumida Hokusai Museum, som öppnade sina dörrar i Tokyo i november 2016, har i sina samlingar omkring 1500 verk av konstnären, och här presenteras de som tematiska utställningar. Beläget mellan National Stadium för Sumobrottning (Kokugikan), Edo-Tokyo Museum, Tokyo Sky Tree och nära Sumida River, är museet inrymt i en vacker modern byggnad med geometriska former, helt täckt i aluminium, designat av arkitekt Sejima Kazuyo från byrån SANAA (han har för övrigt också ritat Louvren-Lens´s byggnaden).
Adress: 2-7-2 Kamezawa, Sumida-ku, Tokyo 130-0014.

Tokyo DisneySea firar 15-årsjubileum

2016-09-02 09:41:28

Tokyo DisneySea, den enda Disney parken i världen med ett tema baserat på havet, firar just nu sitt 15-årsjubileum. Ett särskilt program, med titeln "The Year of Wishes" kommer att pågå fram till den 17 mars 2017. Parken ligger i Urayasu, Chiba Prefektur, och här kan man se de senaste musikshowerna och andra minnesvärda attraktioner. Parken ger besökarna ett varmt välkomnande och de vuxna nostalgiska känslor. På jubileumsdagen presenterades programmets huvudtema som är önskningar, och alla Disneyfigurer bär så kallade kristallkompasser som lyser i olika färger för att representera önskningar. Till exempel, den röda kristallen som Mimmi Pigg bär representerar kärlek. Den blå kristallen som bärs av Kalle Anka symboliserar vänner. Musse Pigg bär en klar kristall, som representerar alla färger. Besökare till parken kan delta i programmet genom att bära en kristallkompass - en speciell souvenir som sålts under årslång tid. Besökarna kommer att välkomnas av en önskekristalll, en speciellt ljus-och-ljudeffekt, när de lyckas placera kompassen på kristallpunkter som finns på sju olika temaställen runtom i parken.
Man kan se "Out of Shadow" - en musikal som börjad spelas denna sommar. Med hjälp av projektionskartläggning och annan modern teknik, visas den levande underhållningsberättelsen om en ung, blyg flicka som övervinner sin rädsla och ångest. Här finns även revyn "Big Band Beat." - med Musse Pigg som en av de viktigaste artister. "Tower of Terror", är en populär attraktion som syftar till att få människor att skrika sig hesa, ligger tvärs över gatan från teatern. Till sist kan gå till Medelhavshamnen och se "kristallen önskar en resa"  en ny show som gjorts för jubileet.
En efter en, kommer båtar med Disneyfigurer som visar upp en stor show av sång och dans. Problemet är att en dag inte känns tillräckligt här. Tokyo Disney Sea öppnade 4 september 2001, som den andra temaparken i Tokyo Disney Resort efter Tokyo Disneyland. Den har sju teman.  ." Under dess 15-åriga historia har nöjesparken presenterat ett antal attraktioner, shower och anläggningar och blir aldrig riktigt färdig utan utvecklas hela tiden.

Kyoto nytt hem för järnvägsmuseum

2016-06-03 22:26:36

Goda nyheter för järnvägsentusiaster! Kyoto Railway Museum, som är hem för många elektriska tåg och ånglok, öppnades i Kyoto den 29 april.

West Japan Railway Co (JR West) byggde museet för att visa hur Japan moderniserades genom järnvägar. Det är ett av de största museerna i landet och kostade så mycket som 7 miljarder yen att bygga.

Museet visar upp 53 tågvagnar, inklusive den första 0-serien Shinkansen bullet train, vars främre form kallas "rundnäsa" och lyxiga Twilight Express sovvagnståg.

På öppningsdagen var det mycket folk på museet och lockade 14.000 personer. JR West hoppas attrahera cirka 1,2 miljoner besökare 2016

Pensionerade sovvagnar får nytt liv

2016-05-26 20:03:09

AKITA - East Japan Railway Co: s nedlagda sovvagnståg Akebono har-renoverats till ett hotell som öppnat nyligen på Kosaka Rail Railroad Park i Kosaka, Akita Prefektur.

Akebono, en nattexpress som kallats linje 24 "blå tåget", gick mellan Ueno och Aomori fram till mars 2014. Den nyligen öppnade tåghotellet är populärt inte bara för nostalgiska äldre, som brukade använda tåget för affärs- eller privatresor, även bland ungdomar som kan vara nu intresserade av sovvagnarna p.g.a. deras sällsynthet. Hotellet är placerat på ett nöjescentret som är byggt på nedlagda Kosakagruvans järnväg. På kvällen dras ett diesellok fram 4 sovvagnar inklusive Akebono, till en plattform vid en träbyggnad som är en station i parken och välkomnar gäster ombord. Gästerna kan välja mellan två typer av kupéer typ A, "en egen deluxe" som rymmer upp till två personer, och typ B för singel resenärer. Det finns tillräckligt med typ A för upp till 20 personer, och typ B för 28 personer.Ombord kan resenärerna få en hel tågupplevelse. Till exempel bär medlemmar i Kosaka järnvägsmuseiförening uniformer och underhålla gästerna på järnvägsstationen och ombord. Du kan också höra på ljudet av tåget som om det går, och filtar och kuddar är de som användes ender  Akebonos riktiga trafikering .

Under en 18-dagars provperiod i oktober och november förra året, bodde 162 fans över natten i rum typ B. Efter det att tåghotellet öppnade 22 april, har-det varit populärt under helgdagar, och 70 till 80 procent beläggning av typ rum A bokades nästan varje dag under "gyllene veckan" Operatörerna sa att de har också fått förfrågningar för den kommande semesterperioden . En man och hans hustru, båda 34, från Adachi Ward, Tokyo, bodde på Akebono den 29 april. Den distinkta känslan av en nattåg är obeskrivlig", sade han.

Hotellet är öppet fredag, lördag och söndag, samt nationella helgdagar och dagen före dessa. Prisexempel: ¥ 4,320 (inklusive skatt) per person och natt. Avgiften för en extra person i rum Typ A är 1,080 ¥ (inklusive skatt).
För mer information, ring Kosaka Rail Railroad Park (0186) 25-8890
 

Ginzalinjen

2016-04-08 12:36:48

Tokyo Metro är den äldsta metron i Asien Först ut var Ginza-linjen som öppnade 1927  Hela systemet med totalt 9 linjer om 195km transporterar c:a 7 milj passagerare om dagen Dessutom har ett annat bolag ytterligare 4 linje. Total har Tokyos lokaltågsnät 532km som står för c.a 70% av alla resor i området och gör systemet till ett av världens största. 2013 byggdes flera linjer ut och det pågår ett renoveringsarbete av Ginzalinjen som ska vara klart till 2020 Vad som gör linjen speciell är att det är en av 2 normalspåriga och har en liten profil de övriga är smalspåriga 1067mm