Modernisering av järnvägen till Aqaba planeras
En saudiarabisk fond och den särskilda ekonomiska zonmyndigheten i Aqaba har tecknat ett samförståndsavtal för att undersöka möjligheten att bygga en 195 km lång järnväg som ska förbinda en planerad inre torrhamn vid Ma'an med hamnanläggningar vid Aqaba. Den befintliga 1 050 mm smalspåriga järnvägen till Aqaba byggdes på 1970-talet för att transportera fosfat för export, men transporterna har avstannat sedan denna trafik överfördes till en ny hamn som för närvarande inte är ansluten till järnväg. ASEZA och SJIF planerar att projektet för 500 m dinarer skall bli av genom ett PPP arrangemang. Det skulle innefatta byggandet av torrhamnen, modernisering av befintlig järnväg samt förlängning av linjen för att betjäna Aqabas containerterminal och de södra hamnanläggningarna samt upphandling av ny rullande materiel. SJIF bildades 2017 av den offentliga investeringsfonden i Saudiarabien (90%) och 16 jordanska banker (10%). Projektet Aqaba - Maan skulle minska transportkostnaderna och gynna utvecklingen av logistiksystemet i södra Jordanien och kan vara det första steget i utvecklingen av ett nationellt järnvägsnät. (railwaygazette)