Resor nyheter - Kina

144-timmars visumundantag även för Guangdong

2019-05-14 18:56:12

Guangdong erbjuder nu medborgare från 53 länder, däribland Sverige, ett besök på 144 timmar i transit till och från ett tredjeland vid ankomst via en av tre internationella flygplatser: Guangzhou Baiyun, Shenzhen Bao'An och Jieyang Chaosan. Avgången från Guangdong till en annan destination (kan inte vara landet där man kommer ifrån) kan även göras från de 32 hamnarna i provinsen. För att dra nytta av detta måste resenärer uppvisa ett giltigt resedokument och en bekräftad biljett från Kina inom 144 timmar till ett tredje land (eventuellt Hongkong eller Macao)
(routard.com)

Den internationella trädgårdsutställningen öppnar 29 maj

2019-04-11 21:32:34

Li Shumei, bosatt i Peking som arbetar för resebyrån China Youth Travel Service, har varit involverad i utställningen sedan 2015, säger att hon är helt säker på att allt kommer att vara bra när utställningen öppnas för allmänheten den 29 april "Vi har förberett oss sedan förra året, och allt är av hög standard", säger Li, som huvudsakligen arbetar med att se till besökarnas behov av sittplatser, dricksvatten och toaletter på utställningen. Utställningen kommer att hållas 74 kilometer från Peking centrum på en yta som tidigare var ett tomt utrymme", säger hon. Men nu finns här moderna faciliteter, blommor och träd. Utställningen kommer att hållas i Peking Yanqing-distrikt och lovar en mångsidig trädgårdsupplevelse för allmänheten. Li, som har varit en del i minst ett dussin stora trädgårdsarrangemang över hela landet, säger att hon är särskilt imponerad av Peking-utställningen "Paviljongens layout, dekorationer och trädgårdens design är bättre än allt tidigare" säger hon. Utställningen, som kommer att hålla på till oktober, omfattar ett område på 503 hektar och den kommer att ha fyra stora teman - internationellt, Kina, livserfarenhet och trädgårdsodlingsteknik. Cirka 110 länder och organisationer har registrerat sig för att delta. En av Lis favoriter på utställningen är Kinas Paviljong, som täcker ett område på 15 000 kvadratmeter. Där kan besökare se Kinas ekologiska kultur, den senaste trädgårdsutvecklingen och blomsterarrangemang. För närvarande har mer än 3.000 personer från resebyrån flyttat in i utställningsområdet för de sista förberedelserna.(chinadaily)

Snabbtåg har börjat trafikera Guangzhou - Shenzhen - Hong Kong

2018-10-03 16:44:40

Trafiken på de 26 km i Hong Kong som är en del av Guangzhou - Shenzhen - Hong Kong snabbtågslinje öppnades den 23 september när MTR Corp första Vibrant Express avgick klockan 07.00 med runt 500 passagerare till Shenzhen Bei station. Därigenom är nu Hong Kong anslutet till det 25000 km stora kinesiska höghastighetsnätet. MTR: s Express Rail Link invigdes officiellt dagen innan med en ceremoni på Hong Kong West Kowloon station med deltagande bland annat av Guangdong-provinsens guvernör Ma Xingrui. I början ansluts Hong Kong West Kowloon till 44 destinationer, inklusive sex 'kortdistans' såsom Futian, Shenzhen Bei Guangmingcheng, Humen, Guangzhou Nan Qingsheng och Guangzhou-linjen Hong Kong - Shenzhen. Bland de 38 medeldistans-destinationerna märks Beijing, Shanghai, Kunming, Guilin, Guiyang, Shijiazhuang, Zheng, Wuhan, Changsha, Hangzhou, Nanchang, Fuzhou, Xiamen och Shantou. Enligt Folkets Dagstidning tar det nu 9 timmar att resa Peking-Hongkong mot tidigare 24 timmar och priset är 1.000 yuan (130 euro). Det tar 8 timmar från Peking West Railway Station till Guangzhou South Station och därifrån 48 minuter till Hong Kong. In- och utresekontroll mellan fastlandet och Hongkong görs vid Kowloon West Station. Resenärerna måste gå genom invandringsinspektion, tull och karantänområde innan de går ombord på höghastighetståget till fastlandet. Att flyga Peking-Hongkong nonstop tar cirka 3 timmar. (Chinadaily)

Kina öppnar sin längsta höghastighetsjärnväg i den kalla nordöstra regionen

2018-05-03 21:36:36

Kina väntas öppna sin längsta höghastighetståg i Sibirien i juli. Den 343 kilometer långa linjen länkar Harbin, huvudstaden i Heilongjiang, med Jiamusi, även det i Heilongjiang, och just nu håller man på och provar linjen, som är byggd för både persontrafik och frakt med en hastighet på 200 km /timme. Restiden mellan Harbin och Jiamusi blir 110 minuter från tidigare cirka 360 minuter. Passagerar- och belastningstesttåg har använts för att prova allt, inklusive strömförsörjning, underbyggnad och broar för att säkerställa att de uppfyller alla krav. Linjen är planerad att genomgå pilotkörningar i juli innan idrifttagandet. Byggandet på järnvägslinjen påbörjades i juli 2014 som ett av de viktigaste projekten i Kinas långsiktiga järnvägsnät. Järnvägen löper i ett högt kallt område, vilket utmanar både byggare och framtida tågoperatörer. Lokala temperaturer kan gå ner till minus 35 grader Celsius på vintern. (Xinhua)

Kina 350 km / tim trafik återupptagen på linjen Peking - Shanghai

2017-10-03 19:58:57

China Railway Corporation (CRC) återupptog 350 km / tim trafik på höghastighetslinjen Peking - Shanghai 21 september, sex år efter att man minskade till 300 km / tim. Den första 350km / tim förbindelsen kördes med Fuxing höghastighetståg, med avgång från Peking South station kl 09.00. Hastighetshöjningen minskar restiden för den 1318 km långa resa mellan Peking och Shanghai från 4h 48min till 4h 28min. Hastigheten på höghastighetslinjer över hela Kina minskades 2011 efter Wenzhou-olyckan. men nu är det full fart igen.
(railgroupnews)
 
 

Antalet totala resor till Peking ökade med 4,6 procent 2016

2017-07-27 20:36:37

Peking fick intäkter från turismen på 502 miljarder yuan (73 miljarder dollar) år 2016, en ökning med nio procent, och totalt ökade antalet resor till staden med 4,6 procent och kom upp i 285 miljoner. Turister till Peking är mest intresserade av stadens storslagna arkitektur, till exempel Den förbjudna staden och Kinesiska muren, enligt en rapport sammanställd av Beijing Tourism Association och Social Sciences Academic Press. Man säger att gamla kungliga byggnader, fyrkantiga bostäder och rester av kejserliga plats och tempel var de mest populära attraktionerna. Turister tycker i allmänhet att dessa kulturella och historiska platser ska bevaras och entréavgifter ger bra valuta för pengarna. Berömda universitet, viktiga museer och arenor från OS i Peking 2008 finns också med bland resplanerna. Rapporten fann också ett ökande intresse bland turister för restauranger och barer, liksom de goda förbindelserna med tunnelbanan. Huvudstaden upplever fortfarande en snabb tillväxt inom sin turismsektor, där utländska turister spenderar 4,8 gånger mer än de inhemska. Över 60 procent av deltagarna i rapporten  var "mycket nöjda" eller "ganska nöjda" med Pekings moderna matutbud, inklusive Quanjude Roast Duck, Dong Lai Shun Restaurant, som specialiserat sig på kinesisk-muslimsk mat , samt Qingfeng med sina ångkokta dumplings.
 

Godstågstrafiken till och från Kina utvecklas snabbt (Railway Gazette)

2017-07-25 22:19:21

Det första östgående containertåget från Prag till Yiwu i Kinas Zhejiang-provins lämnade Metrans containerterminal vid Prag Uhříněves kl 11.35 den 19 juli med 40 vagnar lastade med 80 containers med bland annat öl, kristallglas och bildelar till ett värde av 5 miljoner dollar. 40 fotscontainers förväntas tillryggalägga 11 000 km-sträckan via Polen, Vitryssland, Ryssland och Kazakstan på 16 dagar, inkl omlastning till och från 1520 mm vagnar vid gränsen mellan Polen och Vitryssland och vid Dostyk på gränsen mellan Kazakstan och Kina. YXE CR Express-trafiken har organiserats av ett tjeckiskt dotterbolag till Kinas Yiwu Timex Industrial Investment Co, tillsammans med bland andra CR Express, China Railway Container Transport Co, Kina Centrum Tjeckien och ČD Cargo. Dessa partners hoppas att detta kommer att markera starten på en ordinarie  direkttrafik mellan länderna.
Västerut har bilar tillverkade på Volvos Daqing-fabrik i Kina för första gången exporterats till Europa med järnväg. Volvo S90 transporterades i specialdesignade 40 fot containers, som vardera kan ta tre bilar placerade i olika vinklar för att maximera användningen av utrymmet, och med speciella armaturer för att hålla fast bilarna och förhindra att dessa kommer i rörelse under färden. Leveransen organiserades av Changjiu Logistics, HAO Logistics, Far East Land Bridge och DB Cargo, och det tar 20 dagar att åka 9 832 km rutten via Ryssland, Vitryssland, Polen och Tyskland till distributionscentret i Zeebrugge i Belgien. Från att ha varit ett tåg i veckan förväntas det öka till fyra eller fem tåg per vecka, undan för undan efter att bilproduktionen ökar. "Om vi skickar bilarna till sjöss tar det upp till 60 dagar", säger Xiaolin Yuan, Senior Vice President Asia Pacific på Volvo Car Group. "Vi har lyckats hitta en balans mellan att spara tid och kontrollera kostnaderna."
(Railway Gazette) 

Nya egenutvecklade snabbtåg i Kina

2017-06-27 12:53:21


Kina har nyligen tagit i drift två nya höghastighetstyper (s.k. bullit trains) för linjen Peking-Shanghai. CR400AF lämnade Peking Södra Station klockan 11:05  mot Shanghai, medan CR400BF samtidigt lämnade Shanghai Hongqiao station för resa mot Peking samtidigt, enligt China Railway Corp, den statligt ägda järnvägsoperatören.Linjen är landets mest trafikerade höghastighetslänk, med i genomsnitt cirka 505 000 passagerare om dagen. Vid en namngivning vid en underhållsdepå i Peking Daxing-distriktet på söndagsmorgon sa Lu Dongfu, chef för China Railway Corp, att de nya tågen kommer kallas "Föryngring".Ordet föryngring har varit allmänt använt av ledningen för att hänvisa till dess mål att uppnå "den stora föryngringen av den kinesiska nationen". Innan de nya tågen kom kallades alla landets snabbtåg för "Harmony". De nya tågen har utvecklats huvudsakligen baserat på Kinas järnvägs-standard och -teknik och utformats för att bättre anpassas till Kinas miljö- och järnvägstransportmönster, sa Lu. De kommer att gå med en hastighet på cirka 350 kilometer i timmen, men deras maximala hastighet är 400 km / h, enligt designers vid Kinas akademi för järnvägsvetenskaper.Kinas numera avvecklade järnvägsministerium, som delvis ersatts av China Railway Corp, lanserade forskningen och utvecklingen för de kinesiska standardtågstågen 2012 med ingenjörer från 30 institut och företag. Tågen som nu körs på landets höghastighetstågsnät har utformats och byggts i enlighet med olika utländska standarder. Detta har tvingat Kina Railway Corp att driva ett antal olika support- och underhållsprogram för tåg gjorda i olika specifikationer, vilket håller drift och supportkostnader höga. Bristen på ett kinesiskt standard har också hindrat nationens ansträngningar att exportera sin järnvägsteknik och produkter. Jämfört med tidigare byggda snabbtåg har de nya modellerna längre livslängd - de kan fungera i 30 år, medan de befintliga kan användas i 20 år. De har också strömlinjeformade konstruktioner som möjliggör lägre strömförbrukning och mer utrymme för varje passagerare, säger Zhang Bo, en designer från Kinas akademi för järnvägsvetenskaper. Han sa att den övergripande konstruktionen och alla viktiga delar på de nya snabbtågen, till exempel broms- och styrprogram, utvecklats enbart av kinesiska ingenjörer. Han Huawu, chefsingenjör på China Railway Corp, sa att hans företag gradvis kommer att ersätta alla snabbtåg i drift med kinesiska standardtyper. "utbytet kommer kraftigt att minska våra produktions-, drift- och underhållskostnader och hjälper oss att exportera vår järnvägsutrustning, tåg och teknik", sa han.
(China Daily)

Tester av den första maglevlinjen har påbörjats

2017-06-15 14:03:11

Tester har påbörjats av den första maglevlinjen(magnetic levitated/upphöjd magnetbana) i Peking, och provkörning förväntas börja i slutet av 2017. Den första etappen på linje S1 kommer att erbjuda en 20 min resa mellan Mentougou och Pingguoyuan, där byte kan ske till tunnelbanelinje 1. Den 10, 2 km långa linjen S1 kommer att ha åtta stationer. CRRC Tangshan levererar 10 sexvagnståg med en maxhastighet på 100 km / h och kapacitet för 1 302 passagerare. Det första levererades till Peking den 16 december.

En höghastighetsjärnväg till Pekings nya flygplats

2017-05-28 07:33:30

Kinas statliga järnvägsbolag säger att man har börja bygga en 78,2 km höghastighetsbana mellan Peking och Bazhou, vilken kommer att betjäna stadens nya internationella flygplats vid Daxing, 46 km söder om huvudstaden. Linjen kommer att innehålla fyra nya stationer, inklusive en underjordisk sådan på flygplatsen, och förväntas kosta 27,4 miljarder Yuan (4 miljarder USD), inklusive 800 miljoner yuan för rullande materiel.  Avsnittet Peking - Daxing International Airport byggs för hastighet på 250 km / h, medan resten av linjen söderut till Bazhou byggs för 350 km / h
Byggandet började på den nya flygplatsen i december 2014 och projektet beräknas vara klart i september 2019.
(Railjounal.com)