De kubanska myndigheterna sade nyligen att användningen av Internet och ny teknik skall regleras och vara ett "instrument för att försvara revolutionen", när Kuba ökar sin tillgång till webben men är i full diplomatisk konfrontation med USA. President Miguel Diaz-Canel har prioriterat IT och datorer sedan han tillträdde i april 2018 och öppnade 3G (mobilt internet) i december och uppmanade alla ministrar och anhängare att vara mer närvarande på sociala nätverk för att sprida tankarna från den socialistiska revolutionen 1959. Generellt sett har de kubanska myndigheterna sagt att de anser internet som ett nytt politiskt och ideologiskt slagfält i ett sammanhang av hård diplomatisk spänning med Washington, vilka ökar sanktioner mot Kuba. Detta frustrerar en del av befolkningen som klagar över många siter som blockeras, eftersom de anses alltför kritiska, men också för höga priser för att få tillgång till 3G.
De nya texterna som publicerades torsdagen förstärker denna idé: "Kommunikationsdepartementet, i samordning med revolutionernas styrkor och inrikesdepartementet, ansvarar för att styra upp och sätta in åtgärder för att säkerställa datoriseringen i samhället." I slutet av april kunde, enligt den offentliga operatören Etecsa med monopol med 5.4 miljoner mobila linjer, mer än 2,3 miljoner ha tillgång till internet på ön med 11,2 miljoner invånare.
Det enda amerikanska hotellbolaget som för närvarande är verksamt på Kuba är Marriott International, som fick en licens från Obama-administrationen år 2016 för att renovera och driva flera hotell i Havanna. Deras avtal skulle vara olagligt enligt den nuvarande administrationens bestämmelser. Det är emellertid andra utländska hotellkedjor som drar in fördelarna med Kubas blomstrande turistindustri, då antalet utländska besökare beräknas komma upp i 5 miljoner år 2018 mot 2,5 miljoner 2010. Den spanska hotellgruppen Meliá, som för närvarande driver 33 hotell i Kuba, kommer snart att öppna ytterligare sju. Iberostar planerar ytterligare 12. (caribbeannews.com)
En överenskommelse om renovering och uppgradering av Kubas järnvägsnät undertecknades av det nationella järnvägsföretaget Unión Ferrocarriles de Cuba och den ryska järnvägens dotterbolag RZD International 21 september under ett möte i Moskva av den rysk-kubanska regeringskommissionen för ekonomisk, kommersiell och vetenskaplig och tekniskt samarbete. I dokumentet anges huvudvillkoren för ett planerat kontrakt på 1 miljard euro som de båda parterna förväntar sig att underteckna före årets slut när detaljerna har slutförts. 21 september meddelade Transmashholding att det hade undertecknat ett kontrakt på 135 miljoner euro för att leverera 28 fyravagnars luftkonditionerade dieselmotorvagnståg och reservdelar till Kuba 2018-21.
(railwaygazette.com)
Melia Hotels International, med 27 års verksamhet på Kuba, inklusive Camagüey-provinsen, har tecknat kontrakt för att driva Gran Hotel, Colón Hotel och Camagüey Hotel, tre ikoniska anläggningar i Camagüey. De har tidigare drivits av Islazul, ett lokalt företag som kommer att behålla äganderätten till fastigheterna, medan hotellen kommer att dra nytta av finansiering från den spanska hotellgruppen för att bygga om dem och höja standarden. Kontraktet med Melia, som börjar gälla i januari 2018, kommer att medföra en stor fördel för Camagüey som en framtida stadsdestination, eftersom det kommer att öka kvaliteten på boendekapaciteten, som står för 3/4 av turistefterfrågan på Kuba. Motiven för att Melia ska operera i Camagüey sägs vara baserade på stadens ovärderliga historiska och kulturella arv, där gamla, traditionella och moderna faktorer sammanfaller i samma scenario. Förutom förbättrade standarder som följer av avtalet med Melia arbetar Camagüey också med att utöka sin hotellkapacitet, med mer än 100 nya rum under uppförande eller renovering, mellan staden och Santa Lucia-stranden. I det senare området förutses ett framtida projekt bygga mer än 300 rum i slutet av detta år eller början av nästa.
(Caribbeannwews.com)
Kempinski Hotel Gran Manzana La Habana, det "första femstjärniga lyxhotellet på Kuba" enligt hotellkedjan, öppnade officiellt sina dörrar den 7 juni. Beläget i hjärtat av Gamla stan, ett UNESCO världsarv, MED 246 rum och sviter, sex restauranger och barer, spa och friskvårdsanläggning och en panoramautsikt över centrum av historiska stad. Byggnaden är ett återupplivande av den gamla köpcentrat Manzana de Gómez. Konstruktionen av den ursprungliga byggnaden började 1990, men det tog 28 år för att komma upp i som nu sex våningar. Det blev Kubas första köpcentrum i europeiska stil, och har senare, inrymt myndigheter men även skolor i de övre våningarna. Rummen och sviterna varierar från 38 kvadratmeter för Patio rum, 150 kvadratmeter för presidentsuiten. Rummen har högt i tak 6,5 meter, moderna möbler och stora fönster. Kempinski Hotel Gran Manzana La Habana markerar en återkomst Kempinskigruppen i regionen. Xavier Destribats, Director of Operations Americas och General Manager för Kempinski Hotel är mycket säker ", eftersom att det proklamerats ett av de jordens sju nya underverk, har turismen exploderat i Havanna. Vi tror att marknaden är redo för ett lyxhotell. " Han tillade: "Vår anläggning kommer inte bara att vara den första i sitt slag på den här marknaden, men vi tror att det kommer att sätta en ny standard för hela Karibien. Vi har kommit mycket strategiskt för att utveckla vårt varumärke och vi är övertygade om att detta är rätt tidpunkt och rätt marknad för Kempinski i Amerika. " (Quotidien du tourisme)
Kubas första ultra-lyxhotell öppnade sina dörrar nyligen i Havanna, med gäster som betalar upp till 2.500 USD per natt för att övernatta i femstjärnig komfort på den kommunistiska ön. "Gran Hotel Manzana", en del av den schweiziska gruppen "Kempinski Hotels", ligger i hjärtat av den kubanska huvudstaden framför de gröna trädgårdarna i Parque Central och den stora Alicia Alonso-teatern, som anses vara nationalteater. Gästerna i alla hotellets 246 rum, varav 50 är sviter, kan välja mellan fyra barer och två restauranger och ta ett dopp i infinitypoolen på taket. Byggnaden i europeisk stil öppnades första gången 1917, men har genomgått en fullständig renovering. För att kunna färdigställa projektet i tid, var den kubanska regeringen tvungen att acceptera att byggherrarna tog hundratals kvalificerade arbetare från Indien, något som är sällsynt i ett land som vanligtvis nöjer sig med underbetalda och undermotiverade inhemska arbetare. Nu tar hotellet, som gemensamt ägs av Kempinski och den militärstyrda kubanska researrangören Gaviota, mellan 440 och 2 485 USD per natt. "Vi uppskattar dolda pärlor och det här matchar vår filosofi," berättade Kempinski-direktören Xavier Destribats på kubansk stats-tv. På bottenvåningen av hotellet finns ett köpcentrum, fyllt med välkända butiker, såsom Versace, Lacoste och Montblanc, vilket skapat nyfikenhet i ett land där lyx för länge sedan var förbjudet under den revolutionära ledaren Fidel Castros hårda styre. "Hotellet är verkligen vackert, men här är allt väldigt dyrt. Det är inte för kubanerna, säger Lidia Martinez, en 29-årig hemmafru. Leonardo Padilla, en försäljare vid Montblanc, erkände att han hade svårt att sälja klockor från 1,775 till 4,500 USD.
(AFP-JIJI)
Chefen för kubanska utrikeshandelsbyrån Tradex José Antonio Arias tecknat ett avtal med Andrej Solovey, vd för Trans dotterbolag Tver Carriage Works (TVZ), den 10 november för 68 personvagnar till kubanska Union Railways (UFC).Avtalet undertecknades under besöket av kubanske transportministern Eduardo Rodríguez Dávila i Ryssland. Ordern kommer inom ramen av ett mer omfattande avtal mellan Ryssland och Kuba att modernisera järnvägsnätet på den karibiska ön. Vagnarna kommer att ersätta åldrande fordon från Tyskland och Mexiko i fjärrtrafiken . Det dåliga tillståndet hos dessa vagnar innebär att många fjärrtåg har dragits in så de går endast var tredje dag.
Kubanska järnvägen(UFC) påbörjade sommaren 2015 ett treårigt moderniseringsarbete. Man bland annat började man bygga om och ut Havana centralstation och under tiden används Coubre (en f d bussterminal) som centralstation. Även andra stationer moderniseras . 2014 öppnades en ny linje till hamnstaden Mariel och i mars i år invigdes en ny linje mellan Guanajay på linjen Havana-Mariel and Artemisa. Havana - Artemisa den nya linjen över Guanajay tar 1tim30min jämfört med 3tim30min tidigare
Enligt resesajten Trip Advisor är Havanna bästa destinationen för år 2014. Resesajten har gjort en omröstning med miljontals deltagare som har valt ut platser på uppgång över hela världen.
Kuba är med andra ord ett hett tips som resetrend. Sammanlagt har man utsett 54 platser och Havanna kom på första plats.
På andra plats kom La Fortuna de San Carlos i Costa Rica och på tredje plats Kathmandu i Nepal.
En av de första syner som möter passagerarna på Key West internationella flygplats är en staty som visar två familjer med barn som står runt en stor betongboj med orden "Ninety miles to Cuba". Därifrån är turisterna närmare Havanna än Miami och förr i tiden kunde Key Westborna flyga till Kuba för att äta lunch och sedan flyga tillbaka och äta middag hemma.
Det är bara en kort flygning över Floridasundet, en sträcka som förr korsades regelbundet. Men det har inte skett sedan 1960 och det är osäkert när det blir möjligt igen. För två år sedan gav U.S. Customs and Border Projection Key West grönt ljus att återuppta flygningarna till och från Kuba, som länge varit omöjliga på grund av förbudet för amerikaner att resa till landet efter den kubanska revolutionen. Ändå har inget plan ännu lyft mot Kuba.
Flera organisationer, inklusive flygbolag, har kontaktat oss och sagt, ”Om ni får status som inreseort för Kuba är vi verkligen intresserade av att flyga till Kuba” berättar Key West internationella flygplatsdirektör Peter Horton ” Och än så länge har ingen av dessa – jag kan åtminstone komma ihåg fyra stycken – lyckats.”Charterbolag och resebyråer säger att de har slitit för att få alla nödvändiga tillstånd från amerikanska och kubanska myndigheter. Ett av charterbolagen som var med i försöken från början har lagt ner, ett annat har slutat flyga på Florida över huvudtaget. Sedan är det frågan om flygplatsens kapacitet: För närvarande är Key West bara godkänd av U.S. Customs and Border Protection för att ta 10 passagerare med besättning i taget till Kuba. Flygplatsen arbetar för en expansion som skulle tillåta 70 passagerare åt gången.”Om du har ett 30-sitsigt eller 25-sitsigt plan kan det bli en lönsam affär”, säger John Cabanas, tidigare chef för C&T Charters, som var ett av de bolag som var med från början men som nu har lagt ner.
Key West och Kuba har en lång och sammansvetsad historia. Så när president Barack Obama 2011 deklarerade att han tänkte tillåta företag vid alla amerikanska internationella flygplatser att söka licens för chartrade flygningar till Kuba var Key West en av de första som ansökte. Det är nu 19 amerikanska flygplatser som har tillåtelse att flyga till den karibiska destinationen, som har haft begränsade diplomatiska förbindelser med USA sedan kort efter den kubanska revolutionen. Under Obamas regeringstid har resandet till Kuba ökat. Amerikanska medborgare kan återigen ansöka om så kallad från-människa-till-människa licens för att resa till Kuba i kultur- eller ubildningssyfte. Fler Kuba-amerikaner har också gjort återbesök än tidigare.
Kubanska myndigheter säger att de tagit emot så många som 500 000 besökare från USA, varav de flesta är Kuba-amerikaner som besöker släktingar. De flesta av dem reser från stora städer som Miami och New York men Key West har länge haft en särskild plats när det gäller relationerna mellan Kuba och USA. Kubas poet och självständighetsledare Jose Marti besökte Key West för att söka stöd från öns stora och rika kubanska befolkning 1892. Han talade till arbetarna i öns många cigarrfabriker och på San Carlos institut, en statlig byggnad som fortfarande hänger ut en stor kubansk flagga från sin balkong.