Nu blir det höghastighetståg till Granada
En 122 km bana Antequera - Granada invigdes formellt 25 juni av premiärminister Pedro Sánchez, som avtäckte en skylt på Antequera Santa Ana-stationen. Han hade med sig utvecklingsminister José Luis Ábalos, spanska trafikverket ADIF: s Isabel Pardo de Vera och spanska SJ RENFE:s Isaías Táboas, tillsammans med regionala och nationella regeringsföreträdare. Den normalspåriga banan som förbinder provinshuvudstaden med höghastighetsbanan Cordoba - Malaga är tänkt att ingå i Andalusiens axel, som förbinder Huelva, Sevilla, Antequera, Granada och Almería. Arbetet har pågått sedan 2008, men försenades av många problem och kostnadsöverskridanden, delvis på grund av byggande av sju tunnlar, inklusive en på3,3 km. 31 viadukter inkluderar den 3,15 km långa Archidona viadukten, som blir den näst längsta på det spanska höghastighetsnätet. Som en tillfällig åtgärd går den nya normalspårslinjen på samma banvall som den gamla bredspårslinjen genom Loja, inklusive en tunnel med max hastighet på 100 km/tim. 8 juni bad regeringen om anbud för byggande av 22 km ny banan för denna del, till en beräknad kostnad på 18 miljoner euro, vilket förväntas ta cirka 22 månader. För att underlätta arbetet på banan för kunna emot höghastighetståg, avbröts trafiken på den gamla banan i april 2015. Sedan dess har Granada betjänats av en ersättningsbuss som förbinder med Madrid-Malagá-tåg vid Antequera. Tågtrafiken är planerad att återupptas den 26 juni, med tre höghastighetståg från den sydliga staden med Madrid och ett dagligt tåg mellan Granada och Barcelona. Man kommer att använda RENFEs tågtyper serie 102 och 112 Talgo. Snabbaste resetiden för 568 km till Madrid blir 3 tim 5 min, cirka 50 min snabbare än för närvarande. Resan till Barcelona kommer att ta 6 tim 25 min. Alla tåg kommer att göra uppehåll i Cordoba, som kommer att ligga 90 minuter från Granada. Enligt ADIF har man för byggandet av linjen Antequera - Granada använt 724,9 miljoner euro i EU-stöd.
(railwaygazette)