Japan och Sydkorea

japansk kvinna bön

Följ med på en resa till Japan och Sydkorea! Den japanska övärlden och Koreahalvön delar många kulturella särdrag och har till stora delar en sammanflätad gemensam historia. Vår resa går först till Japan och sedan vidare med båt till Sydkorea, vars spännande huvudstad Seoul är en sann metropol med ett rikt kulturellt utbud och en livlig kommers. Resan påbörjas i Tokyo, Japans pulserande huvudstad. Vi besöker det natursköna Hakone och beger oss till det heliga berget Fuji. Vi färdas med Shinkansen, Japans snabbtåg, och får uppleva den gamla huvudstaden Kyoto med sina världsberömda buddhisttempel och shintohelgedomar. Vi besöker också Hiroshima som utplånades den 6 augusti 1945 när världens första atombomb släpptes över staden. Från Fukuoka tar vi bärplansbåt över till Busan. I Sydkorea besöker vi bland annat den demilitariserade zonen (DMZ), gränslandet mellan Nordkorea och Sydkorea, vilken påminner oss om att vi befinner oss i en delad nation.

Dag 1. Resa till Sydkorea
Flyg till Sydkoreas huvudstad Seoul. Måltider ingår på långflygningen.
 
Dag 2. Seoul
Vi landar i Seoul på morgonen. Vi börjar dagen med en stadsrundtur  i Seoul som har mer än 20 miljoner invånare. Vid Gwanghwamun Plaza får vi en första introduktion till Koreas historia. På torget står statyer av nationalhjältarna kung Sejong den Store och amiral Yi Sunsin. Kung Sejong introducerade det koreanska alfabetet, hangul, och det var också han som såg till att konfucianismen blev den rådande disciplinen i riket under 1400-talet. Amiral Yi Sunsin slog tillbaka ärkefienden Japan i en rad berömda sjöslag i slutet av 1500-talet. Vi besöker även Gyeongbokgungpalatset, uppfört 1395, känt för sin fina arkitektur, välvda portar och vackra trädgårdar. Palatset var det viktigaste av de kungliga palatsen under den långa Joseondynastin (1392-1910) och har blivit en viktig symbol för Koreas självständighet. Avslutningsvis besöker vi det charmiga Insa-dongområdet med ett stort utbud av gallerier, antikvitetsaffärer, boutiquer, caféer och mycket annat. Här kan du finna allt från antikviteter och konsthantverk till modern konst. På kvällen njuter vi av en välkomstmiddag med traditionell koreansk mat. (Lunch och middag)
 
Dag 3. DMZ/JSA
Idag gör vi en utflykt norrut till den demilitariserade zonen (DMZ) vid den 38:e breddgraden. Zonen har fungerat som buffertzon mellan Nord och Syd sedan 1953 då Koreakriget slutade. Vi stannar till vid Imjingak-parken med sina monument över Koreakriget. Inte långt bort ligger Frihetsbron, en gammal järnvägsbro som 13 000 krigsfångar korsade efter krigsslutet på väg mot friheten i Syd. Ett annat minnesmärke är ett lokomotiv genomborrat av kulor och granater. Vi fortsätter till gränsen till Nordkorea och DMZ. Spänningen mellan Syd och Nord är alltid hög och det finns tusentals soldater på båda sidor gränsen. Vi får gå igenom en noggrann passkontroll varefter våra möjligheter att fotografera begränsas. Sydkoreansk militärpersonal informerar oss om läget och vi får se en film som beskriver situationen vid DMZ. 1978 upptäckte sydkoreansk militär ett tunnelbygge 70 meter under markytan i nordsydlig riktning.  Den är en bland flera upptäckta tunnlar som grävts av nordkoreanerna för att kunna användas vid överraskningsanfall mot Syd. Man uppskattar att 30 000 soldater i timmen hade kunnat passera den 1635 meter långa tunneln vid ett sådant anfall. De som önskar kan delta i en spännande vandring längs några hundra meter av tunneln. Vi stannar dock innan vi passerat gränsen mot Nordkorea! För de som inte vill följa med finns en utställningssal och shoppingmöjligheter. Vid Dora-utsiktsplatsen kan vi överblicka gränsområdet och till och med se långt in i Nordkorea. Dorosanstationen är den sista järnvägsstationen före den nordkoreanska gränsen. Under ett års tid, från 2007 till 2008, rullade här faktiskt godståg från Sydkorea till Nordkorea, men Nordkorea stängde snart trafiken och möjligheten till ytterligare kontakt mellan länderna. Nu återstår bara tungt beväpnade soldater och en skylt som upplyser att det är 56 km till Seoul och 205 km till Pyongyang. Vi fortsätter till JSA (Joint Security Area = det gemensamma säkerhetsområdet). Beläget inom den koreanska DMZ (Demilitarized Zone = den avmilitariserade zonen) är JSA även känd som Panmunjoms stilleståndsby, och här kan koreaner från båda sidor mötas och fortsätta sina förhandlingar. Övernattning i Seoul (Frukost och lunch)
 *Då det pågår fortsatta samtal mellan Nordkorea och Sydkorea, är JSA ofta stängt  p.g.a. militära aktiviteter.

Dag 4. Seoul – Andong - Gyeongju
På morgonen går vår resa söderut mot den pittoreska staden Andong, den koreanska konfucianismens vagga. Under eftermiddagen besöker vi byn Hahoe som är upptaget på Unescos världsarvslista. Här upplever vi koreansk traditionell kultur så som den en gång i tiden gestaltade sig på landsbygden. I byn finns 130 typiska klan-hus som gått i arv under generationernas gång.  Vi fortsätter sedan mot Gyeongju. Övernattning i Gyeongju. (Frukost)
 
Dag 5. Gyeongju
Gyeongju var huvudstad i kungariket Silla (57 f. Kr – 935 e. Kr). Under sin blomstringstid omfattade riket ungefär två tredjedelar av den koreanska halvön. Staden har med sin bakgrund en rik skatt av arkeologiska fyndplatser och historiska lämningar och kallas därför ”museet utan väggar”. Efter ett besök på Gyeongju National Museum vandrar vi i Tumuli parken och beskådar Sillakungarnas gräsbeväxta gravkullar. Under promenaden ser vi också den vackra Anapji-dammen där Sillakungarna och deras sällskap lär ha spenderat mycket av sin lediga tid. Bland dagens sevärdheter finns även Cheomseongdae, ett av världens äldsta observatorier. Under eftermiddagen besöker vi några magnifika tempel som finns med på Unescos världsarvslista. Seokguram ligger inuti en grotta och anses vara en av Asiens finaste buddhisthelgedomar. Den tillhör tempelkomplexet Bulguksa, uppfört år 528 under Silla-dynastin. Tempelområdet är vackert beläget på sluttningarna till berget Tohamsan. Övernattning i Gyeongju. (Frukost)
 
Dag 6: Gyeongju – Busan – Fukuoka
Vi åker till den stora hamnstaden Busan varifrån vi åker bärplansbåt till den japanska hamnstaden Fukuoka på Kyushu, en av de japanska huvudöarna. Båtresan tar omkring två timmar och vi anländer  på eftermiddagen. Övernattning i Fukuoka. (Frukost)
 
Dag 7. Fukuoka – Hiroshima
Efter frukost lämnar vi Fukuoka och åker med buss till Hiroshima. Hiroshima förknippas givetvis med den första atombomben som fälldes över staden den 6 augusti 1945. Bomben detonerade över stadens politiska och kommersiella centrum. Efter kriget beslutades att området inte skulle återuppbyggas. Istället uppfördes en fredspark, men man lät skelettet av vad som återstod av stadens industri- och handelsutställningsbyggnad (Genbaku Dome) stå kvar som ett monument över den nästintill totala förödelse som drabbade Hiroshima. Ruinen har fått status som världsarv av Unesco. Vi besöker Fredsparken med Genbaku Dome, fredsmonumenten och Hiroshimas fredsmuseum. Övernattning i Hiroshima. (Frukost)

Dag 8. Hiroshima – Kyoto
På förmiddagen beger vi oss till den heliga ön Miyajima. Efter en kort båtfärd besöker vi vad som säkerligen är ett av Japans mest fotograferade objekt – shinto-helgedomen Itsukushima Jinja som ligger i en havsvik och ser ut som den flyter på vattnet. Vyn anses vara en av de absolut vackraste i hela Japan. Helgedomen är en av de viktigaste inom den inhemska shinto-religionen och har vi lite tur kan vi kanske bevittna en traditionell bröllopsceremoni eller någon religiös ceremoni under vårt besök. Efter lunch tar vi bussen till Kyoto. På vägen besöker vi Himejijo, ett av Japans absolut vackraste slott. Slottet som är upptaget på Unescos världsarvslista har varit stängt för restaurering några år men är nu öppet igen. Det bländvita slottet är uppfört på toppen av ett högt berg och kallas ofta för ”den vita hägern” eftersom huvudbyggnaden med sina annex lär påminna om en vit häger på flykt. Övernattning i Kyoto. (Frukost och lunch)
 
Dag 9. Kyoto
Idag besöker vi shintohelgedomen Fushimi Inari Taisha känd för sina rödlackade torii-portaler. En torii symboliserar gränsen mellan denna värld och det gudomliga. Intill den märkliga helgedomen bildar tusentals torii en suggestiv passage, nästan som en röd allé, som slingrar sig uppför ett heligt berg. Fushimi Inari Taisha är tillägnad risets, sakéns och köpmanskapets gud och torii-portalerna är mestadels donerade av olika japanska företag och affärsmän. I anslutning till helgedomen finns dessutom mängder av stenstatyer som föreställer rävar – risgudens budbärare.
På morgonen besöker vi även Sanjusangendo, kanske ett av de mest spektakulära buddhisttemplen i Kyoto. Templet uppfördes på 1100-talet och den långa träbyggnaden hyser mer än 1000 trästatyer varav de flesta föreställer barmhärtighetens bodhisattva Kannon. De förgyllda trästatyerna skiljer sig alla något från varandra och tillsammans ger de ett mäktigt men något gåtfullt intryck i den stora och dunkla byggnaden där de stått uppradade under århundraden. Templet, liksom det som står på tur, är båda med på Unescos världsarvslista. Kiyomizu-templet har anor från slutet av 700-talet och är beläget vid sluttningarna till Higashiyama i östra Kyoto. Det är speciellt känt för sin enorma träveranda där pilgrimer en gång i tiden brukade samlas. Kiyomizu betyder ”det klara vattnet” och anspelar på den källa som ligger i anslutning till templet. Källvattnet som många av tempelbesökarna står i kö för att dricka av sägs ha undergörande egenskaper. Vi promenerar sedan i långsam takt längs med Higashiyamas vackra sluttningar och följer de små gränderna Sannenzaka, Ninenzaka och Ishibe-koji ned till Yasaka-helgedomen där det berömda geishadistriktet Gion ligger. Promenaden är säkerligen en av de vackraste i hela Japan och går genom kulturminnesmärkta områden med små boutiquer och stråk med diskreta tehus. Vi kommer fram till Gion under den sena eftermiddagen när geishorna ger sig ut för att underhålla sina gäster på något av de mer exklusiva tehusen. Med lite tur är det möjligt att vi träffar på någon av dem. Övernattning i Kyoto. (Frukost)
 
Dag 10. Kyoto – Hakone
Idag besöker vi ytterligare några fascinerande platser som finns med på Unescos världsarvslista. Vi startar dagen med att besöka zen-templet Ryoanji med sin berömda stenträdgård. De noggrant komponerade stenarrangemangen ligger som öar i ett hav av krattat grus och är tänkt att beskådas under stilla kontemplation. Därför åker vi dit på morgonen när det fortfarande är förhållandevis folktomt. Vi åker sedan till det närbelägna templet Kinkakuji (den Gyllene paviljongen), troligtvis Kyotos mest kända tempel. Större delen av Kinkakuji är täckt i bladguld och templets tre våningar har alla sin egen särpräglade arkitektoniska stil. Molnfria dagar reflekteras Kinkakuji kristallklart i det omgivande vattnet och den tillhörande promenadträdgården är skapad för att harmoniskt smälta in i det bakomliggande landskapet. Innan vi lämnar Kyoto passar vi även på att besöka Nijo-borgen, uppfört under det tidiga 1600-talet för att fungera som residens åt shogunen (Japans militärdiktator) vid de tillfällen han besökte Kyoto. Vi beundrar borgens magnifika träport med rikt utsirade och färgglada detaljer och besöker borgens klippträdgård. Som en säkerhetsåtgärd lät man i borgens passager lägga ett ”näktergalsgolv” vars plankor visslar till när man beträder det. Tanken var att ljudet skulle röja nattliga inkräktare med uppdrag att lönnmörda shogunen. På eftermiddagen tar vi Shinkansen mot Hakone, en mindre ort som ligger i Fuji-Hakone-Izu nationalpark, cirka 10 mil från Tokyo. Hakoneområdet är känt för sina heta källor, vackra natur och storslagna vyer, inte minst den över berget Fuji. Övernattning i Hakone. (Frukost och middag)
 
Dag 11. Hakone – Fuji – Tokyo
På förmiddagen börjar vi med en kort båttur på kratersjön Ashinoko och besöker sedan Owakudani – ”den kokande dalen”. När vädret är fint brukar man härifrån kunna få en mycket vacker vy över berget Fuji. Owakudani är ett svavelångande kraterområde med kokande källor som dock varit mer vulkaniskt aktivt än vanligt på senaste tid. Efter lunch börjar vi vår färd mot Japans sägenomspunna berg Fuji. Med sin höjd på 3 776 meter är det Japans högsta berg och något av en nationalsymbol. Fuji är en aktiv vulkan, men det senaste utbrottet ligger ganska långt tillbaka i tiden (1708). Det är kanske inte så förvånande att denna nästintill perfekt konformade vulkan länge betraktats som helig. Fuji har sedan länge lockat turister från alla världens hörn och fick 2013 status som ett av Unescos världsarv. Om vädret tillåter kommer vi att nå den femte stationen varifrån många pilgrimer och turister påbörjar sin klättring mot toppen under de sommarmånader som detta är möjligt. Sent på eftermiddagen tar vi buss till Japans moderna huvudstad Tokyo. Sedan gör vi ett kort besök vid det kejserliga palatset. Eftersom palatset sällan är öppet för besökare får vi nöja oss med att beskåda det på behörigt avstånd. Övernattning i Tokyo. (Frukost)
 
Dag 12. Akihabara, Ueno och Shinjuku
Under dag 12 och 13 promenerar vi och färdas med Tokyos utmärkta kollektiva färdmedel och får därmed en inblick i Tokyobornas vardag  
Vi beger oss därefter till elektronikdistriktet Akihabara som erbjuder ett stort utbud av billig elektronik och tax-free varor. Akihabara har även kommit att bli något av ett himmelrike för så kallade otaku. En otaku är en person som hyser ett extremt intresse för till exempel manga (tecknade japanska serier), anime (animerad film) eller datorspel. I Akihabara finns det gott om kaféer och olika sorters affärer som inriktat sig på den här ganska speciella målgruppen. Vi promenerar härifrån till stadsdelen Ueno längs marknadsgatan Ameyoko dori som erbjuder allt från kläder till torkad fisk. Här finns ett stort antal matstånd som säljer olika asiatiska delikatesser och på de många sidogatorna finns småaffärer och boutiquer. Efter lunch i Ueno finns tid att upptäcka stadsdelen på egen hand. Om du vill kan du till exempel gå en promenad i den närliggande Uenoparken dit många Tokyobor söker sig för en stunds vila. Efter att vi möts igen åker vi Tokyos ringlinje Yamanote-linjen till Shinjuku. Här besöker vi Tokyos stadshus (Tokyo Metropolitan Government Building). Från skyskrapan får man en storslagen vy över megametropolen Tokyo. Vi går på en stadsvandring i Shinjuku och passerar en av världens mest trafikerade stationer – Shinjuku stationen. Varje dag passerar mer än 3,5 miljoner människor det här trafiknavet. Under rusningstid kan man se en aldrig sinande ström av pendlare på väg till eller ifrån arbetet. Shinjuku med sina höga byggnader, enorma TV-skärmar och neonskyltar är en fantastisk syn! (Frukost och lunch)
 
Dag 13. Asakusa, Meiji jingu, Harajuku och Shibuya
Efter frukost beger vi oss till distriktet Asakusa och templet Sensoji, Tokyos kanske mest berömda buddhisttempel. I det gamla Japan växte det fram marknadsplatser i anslutning till större tempel eftersom besökande pilgrimer gärna ville pröva lokala delikatesser och köpa med sig någonting hem till nära och kära. Än idag finner man vid många av de större templen i Japan en livlig kommers. Den som vill tillbringar en stund på Nakamise dori, ett promenadstråk intill tempelbyggnaderna som kantas med småaffärer och stånd. Här kan du köpa typiska japanska souvenirer eller kanske smaka japanska snacks och godsaker. Vi besöker därefter Meiji jingu, en helgedom uppfört till åminnelse av Kejsar Meiji (1852 - 1912) och hans gemål kejsarinnan Shoken (1869-1912). I Japan förknippas Kejsar Meiji med den moderniseringsprocess som inleddes under den senare hälften av 1800-talet. Från att tidigare ha varit avskärmat från yttervärlden i nästan total självisolering utvecklas Japan under Kejsar Meijis regeringsperiod till att bli en asiatisk stormakt. Meiji jingu är därför en symbol för Japans omvandling till en modern nation under Meiji-kejsarens försorg. Helgedomen är också en plats där inslag av den kejsarkult som en gång i tiden omgav den japanske kejsaren kommer till uttryck. Vi beger oss därefter till det närliggande distriktet Harajuku som blivit något av ett centrum för ungdomskultur och mode och åker sedan några hållplatser med Yamanote-linjen till distriktet Shibuya som bland annat är känt för sitt enorma övergångställe framför stationsbyggnaden. När det blir grönt fylls övergångsstället av strömmar av korsande människomassor från alla riktningar. (Frukost och lunch)
 
Dag 14. Tokyo
 Hela dagen till egna strövtåg. Fråga gärna reseledaren om utflykts- eller shoppingtips. Övernattning i Tokyo.(Frukost)
 
Dag 15. Hemresa från Tokyo
Transfer till flygplatsen och hemresa till påstigningsorten. Måltiderna ingår ombord på långflygningen.


AVRESA AVRESEORT PRIS FLYGBOLAG PLATSER BOKNING
2020-03-26 Stockholm 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-03-26 Göteborg 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-03-26 Köpenhamn 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-03-26 Oslo 47 800
Finnair På förfrågan Boka här
2020-10-28 Stockholm 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-10-28 Göteborg 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-10-28 Köpenhamn 44 800
Finnair Öppet Boka här
2020-10-28 Oslo 47 800
Finnair På förfrågan Boka här

* Gruppstorlek:15 - 24 personer
Priserna är baserade på  kostnader och valutakurser 2019-08-30. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar samt för omkastningar i programmet.

Allt detta ingår i priset:
Flyg till Seoul och hemresa från Tokyo.
Alla flygskatter.
Båtresa Busan-Fukuoka.
Snabbtåg Shinkansen Tokyo- Hakone.
Hotell i delat dubbelrum med frukost.
Utflykter och måltider enligt program.
Engelsktalande lokalguide.
Svensktalande reseledare.

Kan beställas mot tillägg:
Enkelrum 9 800 kr
Avbeställningsskydd 6 % av resans pris
Reseförsäkring 690 kr

Ingår ej i resans pris:
Dricks till lokalguider och chaufförer ca USD 50 totalt per person

Hotellinformation:
Avr. 26/3 2020
Seoul: The Sotestu the splasir hotel Myeongdong 
Gyeongju: Gyeongju Suites Hotel
Fukuoka: The Royal Park Hotel Fukuoka
Hiroshima: Mitsui Garden Hotel Hiroshima
Kyoto: Oriental Hotel Kyoto Gallery
Hakone: New Welcity Yugawara
Tokyo: Tokyo Green Palace


Barnrabatt:
Fråga vid bokning

Preliminära flygtider med Finnair:
Stockholm-Helsingfors 14:35-16:35
Göteborg-Helsingfors 13:00-15:25
Köpenhamn-Helsingfors 13:15-15:50

Helsingfors-Seoul 16:30-09:10 nästa dag
Tokyo-Helsingfors 11:00-15:00

Helsingfors-Stockholm 16:05-16:05
Helsingfors-Göteborg 16:00-16:25
Helsingfors-Köpenhamn 15:40-16:15

Preliminära flygtider med Air China:
Stockholm-Beijing 19:10-09:45 nästa dag
Beijing-Tokyo 12:50-17:25

Seoul-Beijing 09:30-10:30
Beijing-Stockholm 13:50-16:30

Vi reserverar oss för byte till likvärdigt hotell. Rummen på våra gruppresor är normalt i kategorin standard. Om du går in på hotellens hemsidor visas ofta bilder på rum med högre standard. Vi är inte ansvariga för informationen på hotellens hemsidor.

När ni tar färjan från Fukuoka till Busan eller från Busan till Fukuoka, behöver ni själva ta ombord ert bagage. Den totala vikten på ert bagage får vara max 20 kg.
I Japan kommer ni åka tåg mellan Fukuoka och Hakone. Enligt Japan Rails regler får ni ta med 2 väskor på dessa tåg, dessa får inte överstiga 250 cm, höjd + bredd + längd och inte väga mer än 30 kg. Men tänk på att Shinkansen (bullet train) är har begränsat bagageutrymme.
Om ni reser med 1 resväska är det inte några problem, dessutom väskor i storlek som handbagage på flyget, kan man ha på hatthyllorna ovan sätena.
I varje vagnsände finns plats för bagage. Mindre väskor kan man också ha vid fötterna.